Blogpost 3 van 2019, Doodling, doodles, droedelen oftewel krabbelen op papier in patronen.



Soms heb ik zin om iets creatiefs te doen maar heb ik geen zin om te knippen en te plakken. Of ik heb gewoon geen zin om allerlei dozen met knutselspullen overhoop te halen. Van de week dacht ik ineens aan vroeger, de tijd dat je onder de les in je schrift wat zat te tekenen. Ik tekende vaak ogen en patroontjes in de kantlijnen van het papier. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik daar niks van heb bewaard.

In de hobbywereld is het droedelen of doodling ineens weer hip geworden. Ik was op de hobbybeurs in Rijswijk en daar verkochten ze zelfs pakketjes om kaarten te maken met figuren die je dan kon invullen met zelfverzonnen patroontjes.

Ik pakte een bic balpen en een pagina van mijn grote leuchturm 1917 en begon met tekenen. Van rechts naar links omdat ik linkshandig ben en bijna alle pennen vlekken bij mij. Er gaat veel tijd inzitten trouwens en een half a4 is best groot om op te vullen.


Er is een Amerikaans onderzoek geweest waaruit naar voren kwam dat doodling goed is voor je geheugen. Een groep mensen die luisterde naar een saai verhaal werd verdeeld in mensen die alleen mochten luisteren en een groep die mocht droedelen. De groep die mocht tekenen wist 29% meer te herinneren van wat er verteld was. Dus mensen teken lekker een eind weg tijdens telefoongesprekken en vergaderingen.

Ik zag na afloop wel dat het tekenen behoorlijk had doorgedrukt aan de achterkant, gelukkig had ik er wel een papier tussen gelegd en bleef de "schade" beperkt.


Succes met proberen, ik zou het leuk vinden om iets te zien van wat jullie hebben gemaakt, dat kan op mijn facebook pagina jolandacreates.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De weg terug via Narnia (mijn hobbykast)

Recensie Derwent Carry All-potloden (draag) tas

Vouwkaart (meten is weten)