Recensie kleuren met watercolour dual-tip pens van Docrafts Artiste


Vandaag eens een keer een recensie. Het is een hele mond vol voor een stift maar daar komt ie dan, het zijn Watercolour dual-tip pens van het merk Docrafts Artiste. Oftewel stiften met twee punten op waterbasis. Volgens het opschrift zijn ze van hoge kwaliteit, op water basis, zuurvrij en niet giftig. Het zijn 36 verschillende kleuren.

Deze stiften zijn al een tijdje op de markt, ze zijn vooral bekend door de verkoop bij Boekenvoordeel. Ze kosten daar €29,99 en zitten in een doorzichtige driehoekige plastic box. Aangezien ik het best een hoop geld vind om zomaar even uit te proberen besloot ik eens op Marktplaats te kijken. En jawel, daar stonden ze op mij te wachten voor €10,00 plus €6,95 verzendkosten want ze passen niet door de brievenbus. Ze komen ook regelmatig voorbij op Facebook in verkoop groepen dus hou het in de gaten als je ze ook wilt proberen of lees mijn conclusie van dit hele verhaal en bespaar een hoop geld.

Het zijn 36 vrij kleine (14cm) dunne stiften. Ze hebben een brush punt die dun uitloopt als een kwastje (brush punt) en een gewone stiftpunt die redelijk hard is.

Stift punt
Brush punt

De brush punt werkt echt heel erg fijn als een klein soepel kwastje. Je kunt er heel precies mee werken. De stiften zitten in een zwarte stoffen etui met lusjes van elastiek om de stiften in te schuiven. De etui is door middel van klittenband afsluitbaar of om te toveren in een driehoek die je neer kunt zetten. Ikzelf vind de driehoek niet zo handig omdat ik graag alle kleurtjes tegelijk wil kunnen zien. Het is als het geheel gesloten is een handig klein pakketje om mee te nemen (18cm x15cm x3cm).



En dan nu het echte werk, ik heb twee keer hetzelfde stempelafdrukje ingekleurd. De afdrukken zijn gemaakt op dik aquarel papier (omdat het stiften op waterbasis zijn en ik er met water mee aan de slag ging). Ik zou niet weten werk merk stempel het is, hij is echt al wat ouder. Op onderstaande foto zie je wat ik heb gebruikt (het potje met water moet je er maar even bij denken dat vergat ik op de foto te zetten).


De afdruk links heb ik ingekleurd met de stift in combinatie met water. Op een gelamineerd vel of iets anders van plastic zoals een cd doosje of een stempelblok breng je met de stift kleur aan, dit gebruik je alsof het verf is waar je met een kwastje of in mijn geval een waterbrush de kleur mee opneemt en dan kleur je daar de afdruk mee in. De rechter afdruk kleurde ik in met de stift direct op het papier dus gewoon als een normale stift gebruikt. Onderstaand een actie foto van mijn werk in uitvoering.


Beide afdrukken kleurde ik in met exact dezelfde kleuren. Wat direct opvalt is natuurlijk het kleurverschil. De afdruk die met water en de stift is ingekleurd is veel lichter en minder streperig. De strepen bij de rechter afdruk zijn misschien nog wel bij te werken als je er met een kwastje met water overheen gaat maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.



Conclusie: Het zijn fijne stiften om mee te werken. Ikzelf vind ze in combinatie met een waterbrush het fijnste en het mooiste resultaat geven. Ze zijn makkelijk in het gebruik en zitten in een handige etui. Of ik er €29,99 aan uit zou geven? Mijn antwoord is nee. Hiermee zeg ik niet dat ik de watercolour dual-tip pens niet goed vind, in tegendeel ik ben er heel erg blij mee en de brush tip werkt fantastisch. Mijn mening is echter dat je hetzelfde effect kunt krijgen met willekeurig welke viltstift op waterbasis dan ook. Koop een pak van 50 viltstiften van Bruynzeel bij de Intertoys voor €5,00 en doe wat ik ook gedaan heb. Neem een gelamineerd vel, kleur op het vel met de stift, neem het op met een kwastje en kleur naar hartenlust wat je kleuren wilt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De weg terug via Narnia (mijn hobbykast)

Recensie Derwent Carry All-potloden (draag) tas

Vouwkaart (meten is weten)