Recensie Staedtler 36 triplus fineliners


Hallo allemaal, sjonge jonge respect voor al die kleurende mensen die hun hand niet omdraaien voor een priegel kleurplaat. Ik heb er twee dagen over gedaan om een kleurplaat te voltooien uit het Action Deco time kleurboek Colour your own postcards.

Dit keer een recensie over de fineliners die ik gebruikte. De Staedtler triplus fineliners 36 brilliant colours, ik betaalde er via internet €16,71 voor (eigenlijk iets minder maar ze zijn inmiddels bij het betreffende bedrijf duurder geworden). 



Rechtsonder op de doos zie je een foto van Johanna Basford die deze fineliners aanbeveelt voor het kleuren in haar kleurboeken. Er zitten 36 kleuren in de doos, het zijn mooie heldere kleuren en veel verschillende kleuren per kleurgroep. Ik heb ervoor gekozen om ze in de doos te laten zitten en niet in een etui te doen, de doppen zitten namelijk op een soort kaartje geschoven en dat is eigenlijk best handig omdat het goed overzicht biedt van de kleuren die er zijn. De doppen gaan er niet moeilijk af. Het staat niet op de doos vermeld maar ze zijn op waterbasis.

Op de achterkant van de doos staat het volgende: Fineliner met ergonomisch, driekantig lichaam om ontspannen en comfortabel te schrijven. Ze zijn dus driekantig, ik weet niet goed of dat nou voor mij meer ontspannen was aangezien ik helemaal opging in het kleuren van al die kleine stukjes. De punten zijn 0.3mm.


Als je fineliners gebruikt dan duurt het altijd even voordat ze echt lekker schrijven of tekenen, het puntje gaat naar je hand staan. Als een fineliner harde lijnen tekent, draai hem dan zodat het schrijfpuntje de goede richting op staat. Het is ook beter om je fineliners niet uit te lenen is mijn ervaring. Te hard op de punt drukken is het einde van je fineliner, de schrijfpunt verdwijnt dan in het metalen hulsje waar hij in vast zit en dat is niet meer te herstellen.
Inkleur wenskaart uit het Action Deco time kleurboek Colour your own postcards.

En dan nu over het gebruik van de fineliners. Ik nam een inkleur wenskaart uit een boekje van de Action (zie mijn vorige blogpost, je kunt er een winnen/krijgen). Die kleurplaatjes zijn gedrukt op een soort zacht karton en dat maakt dat je dus niet te hard moet drukken anders krijg je strepen in het papier door het puntje van de fineliner. De kleuren van de fineliners zijn mooi helder en vloeien niet heel erg uit. In principe kun je er dus heel goed mee binnen de lijntjes kleuren. Ik zeg in principe want mijn voorbeeld is niet echt een winnaar in de categorie binnen de lijntjes kleuren. De fineliners liggen lekker in de hand en schrijven/kleuren vloeiend. Ze vlekken wel dus let op dat je als je rechts bent je van links naar rechts kleurt en als je links bent je van rechts naar links kleurt zodat je niet over je werk heen gaat met je hand. Ik ben tevreden over de kwaliteit.

Ik gebruikte voor het inkleuren maar vier kleuren. Zie hieronder het eindresultaat van mijn inspanning.

 

Conclusie: Prima fineliners voor een redelijke prijs (€0.46 per stuk) zeker als je kijkt naar de kwaliteit die je ervoor krijgt. Er zijn verschillende aanbieders van deze fineliners op internet en de prijzen lopen nogal uiteen (bij boekenvoordeel kosten ze €24,99) dus even goed zoeken en rekening houden met eventuele verzendkosten. Ik heb niet kunnen ontdekken of de fineliners los te koop zijn, ik denk dus van niet. Dat is jammer want als er dan een sneuvelt omdat er bijvoorbeeld te hard op gedrukt is dan ben je die kleur kwijt. Wat dat betreft is het met bijvoorbeeld Stabilo beter geregeld die kun je los bijkopen. Het aantal kleuren in deze verpakking vind ik ruim voldoende er zijn ook verpakkingen verkrijgbaar met minder kleuren. Ik heb ze nog op ander papier geprobeerd en dat ging ook prima.

Tot zover, bedankt voor het lezen, volg mij op facebook of abonneer op mijn blog dat zou ik erg leuk vinden!




Reacties

Populaire posts van deze blog

De weg terug via Narnia (mijn hobbykast)

Recensie Derwent Carry All-potloden (draag) tas

Vouwkaart (meten is weten)