Mijn bestel ervaring met Hochanda

Sinds enkele maanden kunnen we in Nederland kijken naar het hobby verkoop kanaal van Hochanda. Dit kanaal is te volgen via SBS9 van 8.00uur tot 11.00uur. Hartstikke leuk om te kijken naar allerlei verschillende technieken uitgevoerd door getalenteerde mensen uit de hobby branche. De spulletjes die gebruikt worden kun je vervolgens via hun verkoopsite bestellen.

In het begin was er geen ondertiteling bij de demonstraties al werden er soms wel vertalingen gezet bij de producten die getoond werden. Dat gaf vaak grappige situaties. Zo kon je voor een paar tientjes een sterven pakket kopen ofwel een pakket met "dies" het Engelse woord voor mallen. Inmiddels hebben ze google vertaal een beetje los gelaten en is er denk ik een echt levend iemand die de vertaling op zich heeft genomen. Het gevolg is wel dat er nu geen live uitzending meer te zien is (tenminste die indruk heb ik).

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ik trok de stoute schoenen aan en heb een bestelling gedaan. Ik heb er even over getwijfeld want ik heb het niet zo op die tell-sell achtige kanalen. En soms kun je beter naar je gevoel luisteren maar helaas dat deed ik niet.

Ik bestelde voor een hele schappelijke prijs een 48 brush pen set van Sakura. Dat zijn stiften op waterbasis waar je leuk mee kunt inkleuren of aquarelleren. Ik betaalde via Ideal ongeveer €59,00 inclusief 30% welkoms korting voor Nederlandse klanten en verzendkosten vanuit Engeland. Je betaalt geen douane kosten o.i.d omdat Engeland nog in de EU zit. De verzendkosten kunnen trouwens aardig oplopen als je meerdere producten zou bestellen, per product komt er namelijk een bedrag aan verzendkosten bij.

Het zou ongeveer 9-15 werkdagen duren. Toen ik na 15 werkdagen nog niks had ontvangen heb ik het klantenservice nummer gebeld. Dat is een Nederlands telefoonnummer doorgeschakeld naar een Nederlands sprekend persoon in Engeland. Ik kan niet anders zeggen dan dat heel vriendelijk en behulpzaam verliep.

Na een paar dagen wachten weer gebeld met de klantenservice en kreeg ik een track en trace code van het Engelse vervoersbedrijf. Het duurde weer een paar dagen en toen zag ik dat het in ieder geval in Nederland zou moeten zijn. Ik probeerde de code bij een aantal Nederlandse vervoerders te controleren maar dat lukte niet. Tot op een zondag, toen lukte het ineens wel en zag ik dat het pakje op zaterdag retour was gegaan. Ik kwam erachter dat iemand het adres verkeerd had overgenomen waardoor er een cijfer van het huisnummer was weggevallen. Direct de klantenservice gebeld maar helaas het pakje was niet meer te onderscheppen en moest eerst weer terug naar Engeland.

Het product was niet meer op voorraad en kon dus niet direct opnieuw verzonden worden. Volgens de meneer van de klantenservice zou het ook nog eens heel goed zo kunnen zijn dat het kwijt zou raken op de terug weg. En toen begon het lange wachten. Ik weet niet wat ze allemaal uitgezocht hebben maar het heeft uiteindelijk heel lang geduurd allemaal. Na weken wachten had ik geen brush markers maar kreeg ik wel mijn geld netjes terug (nadat ik een mail had gestuurd). Het voelde alsof ik mijn geld een paar weken had uitgeleend aan een onbekende en het weer terug had gekregen.

Conclusie: Leuk kanaal, hele vriendelijke klantenservice maar de manier van verzending is nog niet op orde. Ik denk dat het om een menselijke fout ging want mijn adres stond goed op mijn factuur. Ik baal nog verschrikkelijk dat ze mijn bestelling niet hebben kunnen leveren. Ik heb keurige excuses gehad via de telefoon maar daar kan ik niet mee kleuren. Op hun vraag of ik toch nog eens iets zou bestellen heb ik nee geantwoord. Verder viel me op dat ze veel via de telefoon proberen te regelen, ik heb liever dat er iets zwart op wit staat of via e-mail vast gelegd is. Dat is ook de rede dat ik uiteindelijk gemaild heb. Mocht je zelf iets willen bestellen leg dat alles vast in je mail, print facturen en Ideal betalingen uit en trek aan de bel als je vind dat het te lang duurt. Blijf ten alle tijden vriendelijk, daar bereik je het meeste mee.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De weg terug via Narnia (mijn hobbykast)

Recensie Derwent Carry All-potloden (draag) tas

Vouwkaart (meten is weten)