Recensie Stabilo aquacolor


Wat een lol heb ik gehad met het voorbereiden van deze blog. Eigenlijk had ik er een you-tube filmpje van moeten maken, dat zou echt een hit geweest zijn. Mocht je deze blog gaan lezen met het idee dat je hoogstaande tekenkunsten gaat zien scroll dan maar gelijk door naar het einde want dat gaat niet gebeuren.

Dit blik met 24 kleuren kocht ik op Marktplaats voor €5,00. Nieuw kost het tussen de €10,00 en €20,00. Ik vind het vreemd dat de prijzen zo uiteen lopen, goed zoeken dus als je ze nieuw aan wilt schaffen. De potloden die ik kocht zagen er nog keurig uit en een aantal was nooit gebruikt.
Er zitten 24 verschillende kleuren in en daar kom je denk ik een heel eind mee. De potloden zijn genummerd. Ik zet hier twee foto's neer die je kunt vergroten als je wilt weten welke nummers erin zitten.


En toen begon de uitdaging. Ik had een prachtige compositie in mijn hoofd. Blauwe lucht, ondergaande zon, vogels in de lucht, watertje op de voorgrond met wat begroeiing, een boom en wat keien. Nou mensen mijn teken niveau is een beetje blijven steken in groep 3 denk ik. Dus kijk naar de komende foto's met het bovenstaande beeld in je hoofd. Ik denk trouwens dat velen van ons dezelfde ervaring weleens hebben dat iets heel anders uit je vingers komt als hoe het in je hoofd zit.

Nou daar komen de foto's dan, hou je vast!
Eerst zomaar wat lichtjes op papier gezet, nou ja, zomaar, ik had heel goed over de compositie nagedacht van tevoren. De potloden tekenen erg fijn en bewegen zich licht over het papier en geven goed kleur af.
Met de waterbrush er eerst lichtjes overheen, hmm....er gebeurd niet echt iets spectaculairs. Dan flink meer water gebruiken. Nee hoor, er gebeurd niks spectaculairs. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gewerkt met aquarel potloden. Stiften wel en dat ging altijd prima. Aquarel potloden is echt hele andere koek das wel duidelijk. 
Op het natte papier maar eens een kleur wat dikker aanzetten. Dat gaat heel erg prettig. Het potlood geeft een hele mooie heldere kleur af. Wel valt op dat de punt van mijn potlood verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Aangezien dat stukje wel lekker ging, kleur ik het hele papier maar op die manier in. Eerlijk gezegd is het papier niet van zeer goede kwaliteit maar ik wilde mijn dure aquarel papier er niet aan wagen.
En weer met de waterbrush eroverheen. Flink wat water gebruikt en ik denk dat als ik de juiste kwaliteit papier had gebruikt het best eens streeploos had kunnen zijn.
En zie hier het eindresultaat. Heel anders dan wat ik in gedachte had. De compositie klopt maar de uitwerking is toch echt heel anders. Wat een respect heb ik voor mensen die echt kunnen tekenen. Wat ik nog misschien wel ga proberen is een kleurplaat inkleuren met deze potloden. Nu ging het me echt even om hoe de aquarel potloden voor een leek zoals ik zijn om mee te werken.

Conclusie: Dit zijn hele fijne potloden om mee te tekenen of mee in te kleuren. Ze kleuren zacht en geven veel pigment af. De 24 kleuren zijn helder en voor een beginner zoals ik genoeg om uit te kunnen proberen. Als je net als ik een beginner bent zou ik niet gelijk een blik kopen met tig kleuren, probeer eerst of het wel iets voor je is als je ze echt voor aquarel wilt gaan gebruiken. Over het gebruik met water durf ik niet zoveel te zeggen dan zou ik eerst een ander merk moeten uitproberen om ze te kunnen vergelijken en een betere kwaliteit aquarel papier moeten nemen. De potloden werken heel fijn op nat papier maar ze zijn ook heel heel goed als gewoon potlood op droog papier te hanteren. Wat opvalt is dat de punt heel snel verdwijnt als je tekent op nat papier, je gebruikt dus veel van het potlood en voor zover ik weet zijn ze niet los te koop. Ik vind het prima potloden om aan te schaffen maar kijk wel goed rond op internet als je niet teveel wilt betalen want de prijzen variëren nogal.

Toegift, deze creatie wilde ik jullie niet onthouden ;-)






Reacties

Populaire posts van deze blog

De weg terug via Narnia (mijn hobbykast)

Vouwkaart (meten is weten)

Recensie Derwent Carry All-potloden (draag) tas